08 czerwca 2020


Aby nauka sprawiała mniej problemów i można było czerpać z niej możliwe dużą satysfakcję, należy stosować jak najbardziej skuteczne metody uczenia się. Pierwszym krokiem do tego może być rozpoznanie własnego stylu uczenia się.
Przyjmuje się istnienie kilku stylów uczenia, pod względem których ludzie różnią się między sobą. Najogólniej mówiąc style te zależą od kanału sensorycznego, którym dana osoba przechwytuje informacje z otoczenia. Często dzieli się ludzi na posługujące się stylem uczenia się:
- wizualnym (tzw. wzrokowcy),
- audytywnym (tzw. słuchowcy),
- kinestetycznym
- oraz komunikatywnym (interpersonalnym).

Wizualny styl uczenia się zakłada, że najważniejszym kanałem poznawczym jest wzrok. Osoby te są dobrymi obserwatorami, zapamiętują informacje przeczytane lub zawarte na ilustracjach, planszach itp. W nauce pomaga im robienie notatek, rysunków, szkiców itp.
Dla osób posługujących się audytywnym stylem uczenia się materiał do nauki powinien być przygotowany w formie słuchowej. Najchętniej uczą się słuchając wykładu, posługując się audiobookami itp. Osoby te łatwiej zapamiętają tekst czytany przez innych niż przez siebie samego.
Kinestetyczny styl uczenia się jest właściwy osobom, które chciałyby wszystkiego dotknąć, poczuć. Dominującym dla nich kanałem jest zmysł dotyku ale tajże własna aktywność ruchowa. Najłatwiej uczą się przez działanie i eksperymentowanie.
Osoby preferujące komunikatywny styl uczenia się najchętniej przyswajają wiedzę przez rozmowę, wyminę myśli i poglądów. Najchętniej uczą się w towarzystwie innych osób, co daje okazję do dyskusji, zadawania pytań i prezentowania własnych poglądów.

Warto pamiętać, że w rzeczywistości rzadko spotykamy osoby posługujące się wyłącznie jednym kanałem zdobywania informacji. Możemy mówić raczej o dominującym stylu uczenia się. Dlatego też zawsze warto uczyć się „polisensorycznie” tzn. wykorzystywać możliwie wiele kanałów zmysłowych.

Aby rozpoznać taki dominujący styl (lub style) uczenia się można posłużyć się poniższym testem:

Style uczenia się - test

Przeczytaj poniższe zdania i zaznacz „tak” lub „nie” w zależności od tego, czy treść danego stwierdzenia pasuje do Ciebie.

1. Po rozłożeniu jakiegoś urządzenia na części przez długi czas pamiętasz, jak było zbudowane.

TAK NIE

2. Na lekcji słuchasz wykładu. Po zakończeniu potrafisz w miarę dokładnie powtórzyć jego treść.

TAK NIE

3. Z zawiązanymi oczami, tylko za pomocą dotyku, masz rozpoznać różne przedmioty codziennego użytku. Z łatwością odgadujesz większość rzeczy.

TAK NIE

4. Wykres przedstawia zmiany w zaludnieniu świata na przestrzeni lat. Rzucasz na niego okiem, a w jakiś czas później jesteś w stanie dokładnie opowiedzieć znajomemu, jakie dane zawierał.

TAK NIE

5. Jesteś uczestnikiem kursu na temat literatury współczesnej. W czasie wykładu często zadajesz pytania i lubisz dyskutować o interesujących cię szczegółach.

TAK NIE

6. Słysząc w radiu po raz trzeci tę samą piosenkę, znasz już jej tekst na pamięć.

TAK NIE

7. Opowiadając o czymś, mocno gestykulujesz. Przede wszystkim gdy objaśniasz działanie jakiegoś urządzenia, angażujesz całe ciało.

TAK NIE

8. Nauczyłeś się czegoś nowego. Koniecznie chcesz się podzielić z kimś swoją wiedzą.

TAK NIE

9. Podczas lekcji omawiany jest niezwykle obszerny temat. Ty przez cały czas rysujesz szkice i wykresy odzwierciedlające zależności między usłyszanymi informacjami.

TAK NIE

10. Nad twoim biurkiem wiszą plakaty dydaktyczne, kartki, na których wynotowałeś, czego masz się nauczyć oraz ilustracje związane z tematem, którym aktualnie się zajmujesz.

TAK NIE
11. Jesteś na lekcji fizyki. Teoria jest ciekawa, ale ty chcesz przede wszystkim przeprowadzać doświadczenia.

TAK NIE

12. Wolisz słuchać wiadomości w radiu niż oglądać je w telewizji.

TAK NIE

13. Chcesz nauczyć się języka obcego. Wybierasz kurs z kasetami albo płytami CD do nauki słówek.

TAK NIE

14. Najlepszy dla ciebie sposób na zrozumienie i zapamiętanie danego materiału to dyskusje na ten temat.

TAK NIE

15. Jesteś jednym z uczestników kursu. Dyskusja na temat wykładu i porównywanie notatek z innymi uczestnikami pomagają ci w utrwalaniu wiadomości.

TAK NIE

16. Lepiej zapamiętujesz treść lekcji, jeśli nauczyciel dodatkowo zapisuje na tablicy treść wykładu.

TAK NIE

17. Lubisz czytać teksty na głos. Łapiesz się czasem na tym, że przy czytaniu szepcesz albo poruszasz wargami.

TAK NIE

18. Podczas uczenia trudno ci usiedzieć w miejscu – najchętniej byś pobiegał. Więc bujasz nogą albo chociaż bębnisz palcami w blat biurka.

TAK NIE

19. Jesteś w obcym mieście. Pytasz o drogę przechodnia, mimo że masz przy sobie plan miasta.

TAK NIE

20. Łatwiej się uczysz rzeczy dających się plastycznie wyobrazić. Masz duże problemy ze zrozumieniem i zapamiętaniem abstrakcyjnych treści, które trudno przedstawi wizualnie.

TAK NIE

W poniższej tabelce zaznacz numery pytań, na które twoja odpowiedź brzmiała „tak”. Rubryka z największą liczbą twierdzących odpowiedzi wskazuje na dominujący styl uczenia się, gdzie W to wizualny styl uczenia się, A – audytywny styl uczenia się, Kin – kinestetyczny styl uczenia się, Kom – komunikatywny styl uczenia się.

W: 4 9 10 16 20 A: 2 6 12 13 17
Kin: 1 3 7 11 18 Kom: 5 8 14 15 19

RADY DLA OSÓB PREFERUJĄCYCH WIZUALNY STYL UCZENIA SIĘ

• Korzystaj z plakatów dydaktycznych, twórz własne plakaty. Oprócz tekstu umieszczaj na plakatach również ilustracje i rysunki
• Naucz się tworzyć „mapy myśli”. Pośrodku kartki napisz główny temat, wokół niego, w „chmurkach” zapisuj kolejne zagadnienia, kolejne podpunkty tworzą rozgałęzienia odchodzące od wcześniejszych pojęć
• Jak najczęściej korzystaj z wykresów, grafów itp.
• W tekstach zaznaczaj najważniejsze treści markerami, podkreślaj nagłówki
• Wszystko, czego się uczysz, staraj sobie wyobrazić, skojarzyć z konkretnymi przedmiotami, albo narysować

RADY DLA OSÓB PREFERUJĄCYCH AUDYTYWNY STYL UCZENIA SIĘ

• Zawsze, kiedy to możliwe, wykorzystuj do nauki materiał słuchowy: słuchaj audycji w radiu poświęconych tematom omawianym w szkole, szukaj filmów w Internecie
• Korzystaj z płyt i treści multimedialnych dołączanych do podręczników, korzystaj z audiobooków
• Poproś kogoś, żeby ci przeczytał potrzebny tekst. Jeśli to niemożliwe – sam głośno czytaj, a jeszcze lepiej – nagraj czytany przez siebie tekst i kilkakrotnie go odsłuchaj
• Usuń w czasie nauki ze swojego otoczenia zbędne źródła dźwięków rozpraszających uwagę

RADY DLA OSÓB PREFERUJĄCYCH KINESTETYCZNY STYL UCZENIA SIĘ

• Staraj się znajdować praktyczne zastosowanie poznawanych wiadomości, staraj się sam wykonywać opisywane doświadczenia
• Czytając lektury możesz np. „odgrywać role” występujących w nich postaci. Tak samo jeśli chodzi o materiał historyczny
• Szukaj w swoim otoczeniu przykładów omawianych zjawisk fizycznych, przyrodniczych itp.
• W czasie nauki nie siedź w bezruchu – w domu możesz spacerować po pokoju, gestykulować, w klasie, o ile to komuś nie przeszkadza, możesz np. kołysać nogą, wykonywać niewielkie ruchy tułowiem lub głową

RADY DLA OSÓB PREFERUJĄCYCH KOMUNIKATYWNY STYL UCZENIA SIĘ

• Bierz udział w dyskusjach, zabieraj głos w czasie lekcji, zadawaj pytania, dziel się z innymi posiadanymi wiadomościami
• Ucz się z innymi osobami – najlepiej takimi, które również preferują ten styl uczenia się
• Nie bój się zadawać pytań, nawet jeśli komuś się wydają głupie. Kiedy ktoś się śmieje z twojego pytania, zapytaj czy zna na nie odpowiedź.
• Proponuj stosowanie na lekcjach takich technik jak burza mózgów, debaty itp. Bierz udział w zajęciach dodatkowych, gdzie atmosfera jest zazwyczaj mniej formalna i sprzyjająca swobodnej wymianie myśli.

Test opracowano na podstawie: "Rusz głową! Jak podwyższyć poziom swojej inteligencji"


Obrazek pochodzi ze strony: https://blog.fiszki.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz